Меню


Виховна робота





Знай, люби, бережи
Природознавча вікторина для  5-6 класів


Підготувала педагог-організатор
Бурко Т.Ф.


Знай, люби, бережи
Природознавча вікторина для  5-6 класів
Мета. Розповісти дітям про вплив діяльності людини на природу, про те, що ми можемо поліпшити майбутнє нашої планети, якщо її порятунком займатиметься не лише суспільство. Розповісти дітям про дотримання екологічних вимог.
(У залі розвішано плакати, які ілюструють як позитивну, так і негативну роль людини у природі, висловлювання відомих людей про екологію, природу. Книжкова виставка «Знай, люби і бережи»).
Вступне слово вчителя. Ви вступаєте в епоху не тільки бурхливого розвитку техніки й науки, а й негативних наслідків науково-технічної революції. Дедалі більше забруднюється атмосфера, гідросфера та літосфера, накопичуються величезна кількість відходів людської діяльності при одночасному виснаженні майже всіх видів природних ресурсів. Біосфера сьогодні вже не спроможна саморегулюватися й самовідновлюватися - вона дедалі активніше деградує. Людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура і свідомість.
Сьогодні ми з вами проведемо природознавчу вікторину. У грі беруть участь дві команди. Команду «Едельвейс» представляють учні 6-х класів, а команду «Пролісок» - учні  5-х класів. Привітаємо їх оплесками! Дякую! (Команди займають свої місця).
Оцінювати результати гри сьогодні буде журі у складі...
Дозвольте вам нагадати, що всіх нас чекають 4 етапи гри: перший - «Продовж думку», другий - «Рослинний світ», третій - «Пташині розмови», четвертий - «Відгадай загадку».
1-й учень.
Ми зібрались, Щоб запитать самих себе
«Допоки плюндрувать нам землю
Й губити все, що ще живе?».
2-й учень.
Вмирає ліс, ридають гори!
Але людина ще живе,
Хоч горе, як сердите море,
На неї збурено пливе.
Вмирає ліс, конають звірі,
Кричить куківка - чорний птах,
Тремтять сповиті смутком гори,
Серця людські проймає жах.
Що нам земля довготерпить!..
3-й учень.
Пече геєнська злість-половінь,
Мовчить людської кари мить...
Чия, скажіть, така заслуга,
Що нам земля довготерпить!..
Куди не глянь, природи друзі...
4-й учень.
Рябіє небо, чорні води
І сморід міста гомінкого,
Крихке життя і сум природи -
Гіркі плоди буття людського,
Сумує жайвір в піднебессі,
Зітхає оленятко в лузі...
Цвітуть фальшиві та облесні,
Куди не глянь, природи друзі...
5-й учень.
Земля скорботна, як трепета,
Фатою злочинів повита.
Зітхає голуба планета,
Дощем Чорнобиля полита,
Скажіть, хто хоче їй загину?
Кому набридло сад ростити?
На радощі дочці та сину
Красу-калину посадити?..
6-й учень.
Ліси зрубали, що живили річку,
І закували землю у бетон і сталь,
Біда, як руки хочуть щось робити,
А в голові нема Ні розуму, ні знань.
Озонова діра і сельові потоки,
Дощі кислотні, еродована земля –
Невже це мало? Люди, схаменіться!
Доки в дім наш не увірвалась
Ядерна зима!
7-й учень.
Загидили ліси і землю занедбали.
Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок,
То хто ж ви є, злочинці, канібали?!
Ударив чорний дзвін, і досить балачок.
В яких лісах ви ще забарложені?
Що яничари ще занапастять?
І мертві, і живі, і ненароджені
Нікого з вас довіку не простять!
8-й учень.
Небо, сонце, місяць шепчуть молитви:
«Люди, схаменіться, якщо люди ви...,
Не згубіть планети -
Нашої Землі...
Доти їй не вмерти, доки ми не злі».
9-й учень.
Новий рік - пора дарунків:
Не лиш діти у потісі...
А ялинка? Час грабунків
У бескидах на узліссі...
Лізе лісоруб у хащу,
Щоб красуню порубати,
Юну віком щонайкращу,
Аби зиск-потіху мати...
10-й учень.
А ти маєш душу щиру
І сумління доброчинця?
То спини його сокиру,
Подаруй життя ялинці,
Відведи зухвалу руку,
Будь хапузі на заваді...
Сину своєму, онуку
Збережи зелену радість.
11-й учень.
Я пригоди інші можу розказати,
Бо не всі чужинці в своїй рідній хаті,
Добрих є чимало, що про край свій
дбають -
Садять сад і річку, сміття не скидають.
Леліють струмочки, ліс оберігають,-
їм горді смерічки низько уклоняються.
Скромні й працьовиті, справу добре
знають...
Скрізь серед довкілля справжніх друзів
                                                      мають.
12-й учень.
Вся краса чудесна
Матері-землі:
В осенях і веснах -
Там, де ми не злі...


13-й учень.
Не засмічуй воду,
Землю і повітря,
Бережи природу,
Предків заповіти,
Май в душі і в серці
Совість, матір, батька -
Всі ми на планеті
Рідні сестри й браття.
У лузі калина,
Як пісня свободи.
Не руш, ти ж людина...
Живи для природи.
Вчитель. Перший етап «Екологічного лото» - «Продовж думку». Для проведення туру використовуються українські народні прислів'я, вислови. Команди отримують картку № 1, на якій написано початок прислів'я, і картку № 2, на якій написано закінчення прислів'я. Командам потрібно скласти прислів'я.
Картка № 1.
1.             Та земля мила,
2.      Не той господар землі, хто по ній бродить,
3.      Де природа - мати, а людина - батько,
4.      Не рубай, Іван, смереку,
5.      Не плюй у водицю -
6.      Є ліс - бережи,
7.             Не бий бобра -
8.      Де кінчається вода -
9.      Де лелека водиться -
10.    Де срібліє вербиця -
11.    У кожного дерева свій плід,
12. Добра мати до всіх дітей,
13. Ліс зрубаєш -
14. Без верби і калини –



Картка № 2.
1.             Де тебе мати народила.
2.      А той, хто по ній за плугом ходить.
3.      Там добра багацько.
4.      Бо Степан чека лелеку.
5.             Трапиться напиться.
6.      Мало лісу - посади.
7.             Не буде добра.
8.      Там кінчається земля.
9.     Там щастя народиться.
10.   Там здорова водиця.
11.   А в кожної людини свій рід.
12.А земля до всіх людей.
13.Горя зазнаєш.
14.   Нема України.
Вчитель. А зараз другий етап. Називається він «Рослинний світ». Потрібно відгадати якомога більше понять за їх описами. За кожне вгадане поняття ви отримуєте один бал.
Запитання.
1.             Назва цієї рослини походить від персидського слова «харбуза», у кримських татар -«карпуз», що означає «ослячий огірок», або огірок розмірами з осла.    (Гарбуз)

2.      Назва цієї цілющої рослини означає «лю-дина-корінь», «корінь життя», тому що корінь за формою нагадує фігуру людини.                   (Женьшень)

3.      Ця рослина має дуже популярну в народі назву завдяки різній поверхні листа (верхня - блискуча і холодна, нижня - шорстка і тепленька на дотик).

4.      Використовується як чудовий засіб від кашлю.                    (Мати-й-мачуха)

5.      Ця рослина лікує серцеві хвороби. Має цілюще кореневище, отруйні ягоди, квіти, що гарно пахнуть.                                                       (Конвалія)

6.      Королева квітів. З її пелюсток одержують запашну олію.               (Троянда)
7.      Назва цієї квітки походить від турецького слова «тюрбан», «чалма». Ця рослина в 1558 році потрапила в Голландію, за одну цибулину цієї квітки виплачували 5 т пшениці, 10 т рису, 4 бики, 8 свиней, 12 овець, кілька діжок вина.                   (Тюльпан)

8.             Квітка, яку тримав у руці бог сну Морфей, а сік із недозрілого плоду може стати причиною смерті.                                               (Мак)

9.      У якого дерева листя тремтить від найменшого подиху вітру?            (Осика)

10. Яке дерево, падаючи у воду, не згниває, а лише з часом темнішає та твердішає?                                                                              (Дуб)

11. Який гриб має медичне значення? З нього виготовляють ліки.              (Пеніцил)

Вчитель. Третій етап нашої гри називається «Пташині розмови».
Запитання.
1. Яка птиця у світі найбільша?                                                            (Страус)
2. Коли температура тіла горобця нижче - літом чи зимою?               (Однакова)
3. Яка птиця носить прізвище відомого російського письменника?      (Гоголь)
4. Яка птиця літає хвостом уперед?                                                     (Колібрі)
5. Який птах вище за всіх літає?                                                           (Орел)
6. Який птах у нашій країні найменший?                                            (Корольок)
7. На яких птахів схожі маленькі лебеді?                                            (На каченят)
8. Хто написав казку «Гидке каченя»?                                                 (Г.Х. Андерсен)
9. Які ще казки Андерсена ви пам’ятаєте, в заголовках яких є назва птаха? («Соловей», «Дикі лебеді»)
10. У яких птахів крила вкриті не пір’ям, а лускою?                              (У пінгвінів)
Вчитель. А зараз наступне завдання цього етапу гри. Вам треба намалювати обкладинку книги, назву якої вказано на картці. Прошу капітанів вибрати картку.
1. Лисичка та журавель.
2. Гидке каченя.
3. Дикі лебеді.
Вчитель. Поки капітани працюють, я хочу зіграти з вболівальниками. Для вас пропонується конкурс на краще знання приказок. Я вам називаю птиць, а ви повинні згадати приказки, що стосуються цих птиць.
1. Горобець.
(Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш; старого горобця на м'якуші не проведеш)
2. Кулик.                     (Кожний кулик своє болото хвалить)
3. Гуска.                      (Гуска свині не товариш)
4. Синиця.                   (Краще синиця в руці, ніж журавель у небі)


«Відгадай загадку»
Стоїть Олена,
В неї хата зелена,
Тоненький стан,
Білий сарафан.                              (Береза)

Заблудилась в верболозі.
День і ніч роняє сльози.               (Верба)
Восени намистом рясним
Вона віти прикрашала.
Як весна-красна настала,
Намистин уже не стало!
Без окраси залишилась
Ти, красуне, недаремно.
Взимку пташок годувала
Намистинами ти, певно.           (Горобина)

Кожний мій листок різьблений
Осінь пензлем восени
В колір жовтий і багряний                                      
Розмальовує мені.                                 (Клен)

В золотий клубочок
Схований дубочок.                    (Жолудь)
Голки має коротенькі,
Вам знайомі ці голки
Й шишки довгі, як голки.          (Ялина)

У зеленім кожушку,
В кістяній сорочці,
Я росту собі в лісочку,
Всім зірвати хочеться.            (Горіх)

Стовбур жовтий, мов янтар,
Досягає аж до хмар,
І колючі, й довгі, й тонкі На гілках зелені голки.
Шишок безліч, та маленькі,
І не довгі, а кругленькі.                       (Сосна)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.               (Калина)
Вчитель. Ось і закінчилась наша сьогоднішня гра. Приємно було слухати ваші відповіді. Адже багато з них були правильними.
Гарна, прекрасна, чудо-земля!
Ніжно берем їі в руки свої,
Щоб розцвітала і завтра вона,
Бережімо їі, бережімо





Комментариев нет:

Отправить комментарий